Egy sikeres crowdfunding kampányhoz elengedhetetlen egy jó ügy vagy termék, amit szeretni, ami után rajongani lehet. Ezen kívül azonban még sok mindenen állhat vagy bukhat a dolog. A megfelelő oldal, modell kiválasztása, goal és reward-ok meghatározása, jó sztori, videó, és online promóciós terv is nagyban növelheti az esélyeinket, illetve ronthatja is ha ezeket nem megfelelően választjuk meg, alakítjuk ki. A mostani posztban egy reward based crowdfunding kampány előkészítésének legfontosabb elemeit és kérdéseit fogjuk megnézni. 

Előzetes kutatás

Mindig nézzünk utána a korábbi kampányoknak. A mi tevékenységünkhöz, termékünkhöz hasonló, de attól teljesen független kampányokat is keressünk és nézzük meg mitől lettek sikeresek, hogyan használták a közösségi médiát, milyen frissítéseket és kampány alatti kommunikációt alkalmaztak, milyen volt a kampány videójuk és a projekt leírásuk.

Cél

Alap dolognak hangzik, de érdemes alaposan átgondolni nem csak azt, hogy a kampánynak mi a célja (finanszírozás, piactesztelés, értékesítés) és azt is, hogy milyen lépések következnek utána, mi lehet a sikeres kampánynak a kifutása, hogyan fogjuk meglovagolni a kampány okozta hype-ot?

Reward szintek

Fontos, hogy a legkisebb néhány dolláros rewardokból is legyen több (pl. $1 és 5$), illetve ezeken felül célszerű a termékünkhöz kötött rewardokat alkalmazni. A termék rewardok esetében mindig alkalmazzunk valamennyi kedvezményt az eredeti vagy későbbi hivatalos árból és ez természetesen legyen transzparens, hogy az “early bird-ök” mennyivel olcsóbban kapják meg a terméket. Legyenek testre szabható, egyéni, de drágább termék változatok (pl. különböző színek, egyedi grafikák, logó, stb.), illetve legyen viszonteladói csomag is, ahol akár több tucat terméket vehet meg. Természetesen itt is legyenek érvényesítve és feltüntetve a megfelelő kedvezmények.

Kampány típusa

Fixed vagy flexible funding? Mindent vagy semmit, vagy mindent vagy valamit?

Fixed funding az, amikor csak akkor kapjuk meg a támogatóktól a pénzt amennyiben elértük a kitűzött célt. A Kickstarter-en például csak fixed funding létezik, és ha kevesebb jött össze, nincs lehetőségünk azt megtartani.

Goal/budget

Az összegyűjteni kívánt pénz meghatározásakor egyik szempont, hogy reális legyen a kitűzött cél ($100.000 felett nagyon kevés sikeres kampány van). Igaz az optimális szint belövése a fixed funding esetén kritikus, hiszen ebben az esetben, ha csak néhány százalékkal is elmaradunk, már nem kapjuk meg a pénzt.

A cél meghatározásánál a másik szempont, hogy kijöjjünk az összegyűjtött pénzből, így budget tervezésekor mindenképpen kalkuláljuk bele a platform jutalékát, a kampány során felmerülő hirdetési költségeket, adófizetési kötelezettséget, azt, hogy legyen megvalósítható a támogatók felé tett ígéretünk és az előzőeken felül még maradjon valamennyi pénzünk, amit a további céljainkra tudunk fordítani.

Kampány hossza

A kampány hosszát a legtöbb platformon 1 és 60 nap közé lehet belőni. Kickstarteren körülbelül 30 napig szoktak tartani a sikeres projektek. A rövidebb határidő nagyobb magabiztosságot sugároz, ezen kívül rendkívül sok energiába kerül aktívan menedzselni a kampányokat, így talán érdemesebb az energiáinkat egy rövidebb időszakra fókuszálni.

Videó

Egy crowdfunding kampánynak a pitch, vagyis a videó a legfontosabb eleme. Szerintem azt nem is kell hangsúlyoznom, hogy videó nélkül nem is érdemes belekezdeni, ugyanis a kampány és saját magunk lényegét is a videón fogjuk átadni, ezzel fogjuk meggyőzni az embereket, hogy támogassanak minket, így itt ne spóroljunk se az ötlettel, se a költségekkel. Természetesen legyen izgalmas, hiteles, profi, meggyőző, stb. Ezeket szerintem a legtöbben magunktól is tudjuk és törekszünk is rá, a kérdés az, hogy valóban sikerül-e megvalósítani? Mielőtt felrakjuk a videót, mindenképpen vonjunk be kontrollcsoportként több embert, eltérő nézőpontokat is, hogy véleményezzék a videót, és ha lehet olyanokat szervezzünk be, akik őszintén meg is mondják, ha valami nem tetszik nekik. Ami még fontos a videónál, hogy 2-3 percnél semmiképp se legyen hosszabb, mert nem fogják végig nézni, és az első 10 másodpercen belül meg kell ragadnunk a figyelmüket, mert különben el fognak kattintani. Az első néhány képkockára és mondatra nagy figyelmet fordítsunk, legyen benne valami olyan, ami odaköti őket, ami felkelti a kíváncsiságukat!

Projekt leírás

Ez legalább annyira fontos, mint a videó. Ha tetszett nekik a videó, akkor több információt szeretnének majd megtudni és a leírás lesz a következő lépés, amit el fognak olvasni. Mindenképpen írjunk magunkról, a csapatról, a háttérről, lehet sztorizgatni is, hogy állt össze a jelenlegi team. Legyen transzparens az is, hogy mire fordítanánk a pénzt, mik lesznek a következő lépések, mire fogjuk elkölteni. A termékünkről szintén minden érdemi információt írjunk le. Mire jó, mitől jobb, mint a többi már a piacon lévő versenytárs vagy helyettesítő termék, hogyan tudjuk használni, milyen helyzetekben könnyíti meg az életünket, milyen problémánkat fogja megoldani, stb. Mindezt természetesen lehet gazdagon illusztrálva képekkel, illetve a végén mutassuk be részletesen a felajánlott rewardokat is.

Online promóciós terv

A nagyobb crowdfunding oldalak (pl. Kickstarter) használatának meg van az az előnye, hogy igen nagy látogatói bázissal rendelkeznek, de azért arra ne számítsunk, hogy pusztán ez a forgalom biztosítani fogja a sikert. Mindenképpen legyünk proaktívak és használjuk az online csatornákat arra, hogy minél több forgalmat generáljunk a kampány oldalunkra. A kampány előtti hónapokban például már el lehet kezdeni építeni egy közösséget blog, FB oldal és Twitter segítségével (pl. a kampány előkészületeit, a termékfejlesztés egyes fázisait, egyéb érdekes infókat osszunk meg). Szintén a kampány előtt érdemes feltérképezni azokat a blogokat, fórumokat, FB oldalakat, LinkedIn csoportokat, ahol a célcsoportunk megtalálható és akciótervet készíteni, hogy mikor milyen üzenettel fogjuk elérni őket. Érdemes lehet a témához kapcsolódó véleményvezéreket bevonni, akár ösztönözni őket arra, hogy megosszák a kampányunkat. Végül pedig hirdetéseket is számoljunk (Adwords, Facebook, stb.), persze lehet, hogy annyira beindul a kampány az elején és elkezd magától terjedni, hogy nem lesz rá szükség, de célszerű erre budget allokálni és átgondolni, hogy hol futtatnánk hirdetéseket, ha a várva várt vírus hatás mégsem indul be magától és kicsit rá kell segíteni.

x Shield Logo
This Site Is Protected Kiíró:
The Shield →

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a az Adatvédelmi irányelveket és a sütik -Cookie szabályzatban foglaltakat.

Bezárás